Hogyan segít a coach?

A legtöbb ember azzal szorítja sarokba magát, hogy problémái vannak.

Holott nem problémáink vannak, hanem lehetőségeink a döntésre.

Egyébként sokan kérdezik, honnan tudják, hogy az illető segítő, legyen az pszichológus, pszichiáter, jó szakember-e. Mindezt nagyon gyorsan el lehet dönteni. Az első tíz-tizenöt perc után mindenki érzi, hogy a másikban ott van-e az erő, és hogy figyel-e őrá, vagy inkább rutinból teszi a dolgát (…)! Ha mindez, valamint a belső hang azt súgja, hogy nem kerek, akkor az ajánlatom úgy szól, menjenek tovább és keressenek mást!

Csernus Imre

A coaching egyéni fejlődéstámogatás, személyre szabott, két ember között kialakított interaktív fejlesztő kapcsolat és folyamat.

Céljai:

  • kompetenciák fejlesztése (Vezetői, magánszemély)
  • Vezetői / magánéleti helyzetek megoldásának támogatása
  • (Vezetői) kommunikáció fejlesztése, a kommunikációs problémák kezelése pl:
    • Belső kommunikációs zavarok
    • Multikulturális kommunikációs akadályok (nyelvi, kulturális, stb.)
    • A megbeszélések, meetingek kommunikációjának hatékonysága
    • Az ügyfelekkel / családtagokkal / ismerősökkel / kollégákkal való kommunikáció zavarai, konfliktushelyzetek kezelése
  • (Vezetői) programterv megvalósítása
  • Új vezetői / magánéleti szerepkör gördülékeny átvételének segítése
  • Rutinszerű működés megváltoztatása, új eszközök kialakítása, tesztelése
  • Teljesítmény- és feladatmenedzselési problémák kezelése (pl. delegációs képtelenség)
  • Asszertivitás, kezdeményezőkészség, konfrontálódni-tudás fejlesztése
  • A stressz kezelése
  • Változások menedzselése
  • Új jövőkép, vízió megalkotása és kommunikálása
  • Az érzelmi intelligencia (EQ) és önismeret fejlesztése

 

Mit vár, és mit kap a kliens a coachtól a coaching során?

 

A kliens általában magára marad a problémáival, sőt, sokszor fel sem ismeri azokat pontosan.

A coach az, akivel át tudja beszélni munkahelyi problémáit, akinek felteheti a másnak fel nem tehető kérdéseit, és aki rávezeti azokra a megoldásokra, amelyeket talán mindig is tudott, de eddig még nem tudott vagy nem akart felismerni.

A kliens aktív hallgatást szeretne kapni a coach-tól, támogató figyelmet, konstruktív együttérzést, hitet és erőt ahhoz, hogy elinduljon a megoldás felé vezető úton.

 

A coaching szakmában – annak fejlődése során – kialakultak általánosan elfogadott és a gyakorlatban figyelembe veendő alapelvek és etikai szabályok. 

 

Ezek közül a legfontosabbak:

 

A kliens viszonyában:

 

  • Tisztelem a másik egyéniségét, másságát. Tisztában vagyok azzal, hogy mindenki életútja, tapasztalatai egyéniek, más részről teljes mértékben soha fel nem foghatóak. Tudom, hogy saját életútja és a helyzetek szubjektív megélése alapján mindenki magatartása logikus és következtethető.
  • Coach-ként nem fogadok el olyan megbízást, amelyben nem érzem kompetensnek magam. A coaching munka során igyekszem feleslegessé tenni magam.
  • Coach-ként nincs jogom más ember életébe beleszólni..
  • Saját értékítéleteimet nem kényszerítem a másikra, tisztában vagyok azzal, hogy ezek szubjektívek. Kerülöm az értékelő szavakat mint „igaz / nem igaz”, „jó / rossz”, stb. Saját meglátásaim elmondásánál hozzáteszem, hogy „én így látom”, „az én tapasztalatom szerint”… amivel jelzem, hogy a másik megközelítését is elfogadom, és tiszteletben tartom.
  • A felelősség a változásért és a megoldásért a kliensnél van. A megoldás legnagyobb szakembere maga a kliens. Tudom, hogy a probléma tartalmazza a megoldást.
  • Olyan módszereket alkalmazok, amelyek hasznosságáról a kliensre nézve meg vagyok győződve.

 

Módszerek, amivel dolgozunk:

 

  • Aktív figyelem
  • Őszinte visszajelzések
  • Kérdések
  • Tesztek
  • Játékok

Szeretnék érdeklődni……

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.